Minulost KAWASAKI | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Před více než čtyřiceti lety Kawasaki zahájilo sériovou výrobu motocyklů. První motocyklové motory byly vyvinuty na základě znalostí získaných vývojem a výrobou leteckých motorů. V průběhu let továrnu opustilo mnoho typů které pomáhaly formovat trh s motocykly a některé modely se staly doslova legendami. V roce 1996 byl vyroben desetimiliontý motocykl a motocykly Kawasaki se staly kultem pro široký okruh motocyklistů. Pojďme si projít historii Kawasaki v průběhu let …. 1952Vývoj motocyklového motoru KE-1 byl dokončen. Trval od roku 1949, a v roce 1953 se rozběhla sériová výroba. Vzduchem chlazený jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem OHV o objemu 148ccm dosahoval výkonu 4 PS při 4000 ot/min. 1955Rok 1955 odstartoval produkci motocyklových motorů KB-5. Vynikaly příznivým průběhem kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách a mekompromisním záběrem v otáčkách vyšších, což jim získalo oblibu u zákazníků. V průběhu následujících deseti let probíhaly na motoru KB-5 nepřetržité inovace a tvořil základ pro výrobu motocyklů objemové třídy 125 ccm. Ve stejném roce byl tento motor použit v modelu Meihatsu 125–500 V roce 1956 debutoval na světových trzích model Meihatsu 125 Deluxe, od roku 1957 s upraveným motorem KB-5A. V tomto roce bylo také poprvé použito logo Kawasaki na krytu motoru. Meihatsu 125 Deluxe dosáhl v soudobých testech maximální rychlosti 81.5 km/hod, což byl ve své kategorii rekod. V jiném testu dosáhl tento motocykl fenomenálního úspěchu, když ujel 50 000 km bez poruchy. V roce 1960 byla dokončena výstavba továrny na výrobu motocyklů ve městě Kobe a do prodeje se dostal model Kawasaki 125 „New Ace"
1961Byl zahájen prodej modelů Kawasaki Pet a Kawasaki 125B7. Motocykly vynikaly použitím nejmodernějších materiálů a designem s důrazem na křivky a zaoblené plochy.
Kawasaki Pet
V roce 1962 byl zahájen prodej modelu 125B8. Svým příznivým průběhem kroutícího momentu, tichým motorem a prvotřídní kvalitou si tento model vybudoval pozici jedničky mezi motocykly na běžné použití. V roce 1963 se model B8M zúčastnil motokrosového závodu v prefektuře Hyogo, kde dosáhl šestého místa. Tím byla zahájena celá řada úspěchů na sportovním poli. Hrůzostrašný “Red-Tank Furore”
1966Úspěch modelu W1 (650ccm) na americkém trhu zajistil továrně Kawasaki vstup mezi světové výrobce motocyklů. Také byl zahájen prodej modelu A1 (250ccm), což byl první motocykl se vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcovým motorem s rozvodem rotačním šoupátkem. Model A1 vynikal fenomenálním výkonem.
Pozoruhodné úspěchy v závodech Grand Prix
V roce 1968 byl uveden do prodeje model H1 Bronco, se vzduchem chlazeným dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 500 ccm. Maximální rychlostí přes 200 km/hod se stal nejrychlejším strojem své třídy.
Rokem 1972 odstartoval zámořský prodej modelu Z1 (900ccm), tuzemská verze Z2 (750cm) byla zahájena hned následující rok. Tím se zrodila legenda „Power King“. Model Z1 měl vzduchem chlazený řadový čtyřválec s rozvodem DOHC a impozantní parametry, ne nadarmo se stal nejvýkonnějším motocyklem. Pětileté úsilí na vývoji prototypu s kódovým označením „New York Steak" znamenalo trefu do černého a přineslo neuvěřitelné úspěchy na domácích i světových trzích. V zámoří byl řadu let označován jako král motocyklů.
V roce 1977 začal prodej Z1-R o objemu 1000 ccm. Jednalo se o motocykl stylu Café Racer a pro svou elegancí získal v zámoří mnohá ocenění. Model Z1300 se na pultech obchodů objevil v roce 1978 a svým vodou chlazeným čtyřtaktním čtyřválcem s rozvodem DOHC o objemu 1300 ccm se stal největším japonským motocyklovým motorem. Byl představen na Motor show v Cologne.
O rok později byl představen model Z400FX. Měl vzduchem chlazený čtyřválcový čtyřtaktní motor s rozvodem DOHC o objemu 400 ccm a založil vlastně novou třídu – FX. Jeho předností byl prostorný rám, kompaktní motor a nekompromisní kvalita. Ve stejném roce byly představeny i modely Z750FX a Z250FT a těšily se vřelému přivítání od zákazníků. Pro americký trh byl vyvinut i první japonský stroj s pohonem zadního kola ozubeným řemenem – typ KZ440LTD. Stejného druhu pohonu využívaly i dva domácí modely, Z250LTD a Z400LTD, z roku 1983.
V roce 1980 byl zahájen export modelu Z1100GP. Jedná se o první typ se vstřikováním DFI (Direc Fuel Injection) a s chladičem oleje. Na světovém šampionátu silničních strojů v roce 1981 získal tovární tým Kawasaki prvenství počtvrté v řadě se strojem Kawasaki KR250. Tovární jezdec A. Mang získal titul ve třídách 250 i 350 ccm. V tom samém roce byl zahájen prodej motocyklu AR50 – prvního sportovního stroje o objemu 50 ccm. Také to byl první stroj ve své třídě s šestistupňovou převodovkou.
Rok 1982 přinesl model Z400GP – stroj pro japonský trh z modelové řady GP, dále pak Z1000R – což byl vlastně Z1000J vyráběný v limitované edicí jako připomínka vítězi MS superbiků z roku 1981 – Edieho Lawsona. Kapotáž byla převzata z vítězného stroje. Dalším prodávaným typem se stal GPZ1100, sportovní model se vstřikováním DFI a zavěšením kol Uni-Trak. Následující rok byly představeny jeho menší varianty GPZ750 a GPZ400. Model Z750 Turbo byl představen v roce 1983 jako vrcholný typ vzduchem chlazených modelů a byl prvním supersportem s turbodmychadlem. Ve stejný rok byl novinářům v Monterey CA, představen i model GPZ900R, prodej prvních Ninjů byl zahájen o rok později.
Kawasaki Ninja motocyklem roku
V roce 1984 byl zahájen prodej modelů Kawasaki 750 Vulcan – prvního typu s dvouválcem do V ve stylu amerických cruiserů a KR250 – repliky vítězného stroje ze světového šampionátu FIM. Rok na to byl na trh uveden Eliminator (900cc), sportovní cruiser s upraveným motorem z modelu Ninja, dále typ 250CS (Casual Sport) s jednoválcovým vodou chlazeným jednoválcem DOHC, lehké enduro KDX200 vybavené vzduchem chlazeným jednoválcem s novým systémem ventilů KIPS, řadu GP doplňuje model GPZ400R a FX400R uzavírá řadu supersportů.
Instantní bestseller
V roce 1986 byl na trh uveden plně kapotovaný supersport GPX750R a o rok později jej následovaly menši typy GPX250R a GPX400R. Modely nové řady ZXR – ZXR750 a ZXR400 byly uvedeny na trh v roce 1989. Tyto supersporty jsou vzhledově shodné se stroji na kterých závodí týmoví jezdci Kawasaki. Také byl na trh uveden model Zephyr (400ccm).
Zephyr prodejním trhákem.Navržen převážně mladými konstruktéry se Zephyr stává motocyklem, který se vrací zpět ke kořenům, ke klasickým strojům z počátku motorismu, ale s moderním vzhledem a technikou. Stává se předobrazem všech naháčů. Čtyřválcová vzduchem chlazená čtyřstovka udiví zátahem v nízkých a středních otáčkách, a přináší přesně to po čem zákazníci touží, v duchu hesla „Fun Riding“. Stejně tak modely Zephyr 750 a Zephyr 1000 v roce 1990 a 1992 způsobily podobný rozruch.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz | Nahlásit protiprávní obsah! | Mapa stránek |